דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעגל המטפלים 

מאת    [ 12/12/2007 ]

מילים במאמר: 969   [ נצפה 2678 פעמים ]

מעגל המטפלים /ד"ר דני לוסקי
מעגל המטפלים הינו אחד מתוך חמשת המאפיינים המרכזיים של תבנית הרפואה המשולבת. מעגל המטפלים הוא תיאור התהליך הטיפולי שעל המטפל לעבור עם המטופל, לעיתים על ידי התבוננות ולעיתים על ידי הדרכה למטופל. מעגל המטפלים הינו רצף גנטי, תהליך אנושי, ליצירת מציאות מאוזנת המתבצע בעשרה שלבים: "הביט, ראה, חקר, הבין, חקק, חצב, צרף, יצר, חשב, עלתה בידו" (ספר יצירה פרק 6 מ"ח). להלן הסבר על כל אחד מעשרת שלבי הטיפול, עבור מעגל המטפלים:

1. הביט - התבונן על הבעיה.
התבונן בקלקול, בתקלה או בחסימה שמעכבת. הקלקול כמו הכאב - בולט, כי הוא מבקש שיבחינו בנוכחותו. לעיתים קרובות הוא מסתתר תחת קליפות ותירוצים שונים. תעתיק את תשומת הלב שלך ומקד אותה במשימה שאתה מבקש להשיג עם המטופל, תוך ציון לוח זמנים. בשלב שאתה מביט, אתה מחפש את החוסר (רובד רגשי) ואת הרצון (רובד רוחני) העולה מהחוסר, אתה מתבונן על חוסר תשומת הלב, על חוסר הפרגון, חוסר בריאות או כסף. אתה מתבונן על האמונות ועל הגישה לחיים (רובד שכלי). אתה מביט דרך המשוב המתקבל מהתנהגות הסביבה ומהיחס שלה למטופל. אתה מתבונן בתכלית החיים ובמטרות שלמענן המטופל חי וקם כל בוקר. אתה מביט על התוצאות שהשיג, לדבריו (רובד גופני).

2. ראה - עשה מצגת לבעיה כדי לראות את הסיבה והרווח.
מתוך ההתבוננות אתה מבחין ורואה את התקלות, את הקלקולים ואת החסימות שמעכבים. אתה רואה את הסיבה, את הזרע ומקור הבעיה, אתה רואה את השורש, איך זה התחיל ומתי זה התחיל. אתה מבחין בגישה, בתפיסות העולם ובתוצאותיהם. אתה רואה את הרווחים שהמטופל מפיק כתוצאה מהתקלות. דרך המצגת אתה מבחין בתשומת הלב וההתייחסות המיוחדת שהסביבה מעניקה למטופל כתוצאה מהבעיות שפוקדות אותו. אתה מבחין ורואה את הכאב וההפסד הגדול שנגרם לו כתוצאה מהבעיות אליהם נקלע. אתה מבחין ורואה את התכונות הנחשפות כתוצאה מהכאב ומהתקלות ומבין את השיעור שהקלקול מזמין. הפחד שתוקף אותו, מלמד אותו איך למצוא את האהבה שבו, הכאב בא ללמד אותו כיצד למצוא את הרוגע, החוסר בא ללמד אותו שהשמחה אינה קשורה ל"כמה" יש. החושך בא ללמד אותו להבחין באור.

3. חקר - חקור את הגבולות והמגבלות.
אתה מתחיל בחקירה, כדי לבדוק האם מה שראית הוא אמנם מה שמעכב. אתה חוקר את קצב החיים של המטופל, את הגישה לחיים ואת האמונות שלו, את שפת הגוף, התזונה והרגלי התזונה. אתה חוקר את מערכות היחסים שלו עם ההורים, האחים, הילדים והחברים שלו בעבר ובהווה. חקור את מערכת היחסים הזוגית ואת הקשר עם מקום העבודה והחברים לעבודה. זכור שחולשה רוצה להתבלט, היא עושה זאת דרך כאב בגוף כדי שיבחינו בה. ערוך שאלון מפורט, העזר בשיחות ותשאול, בחלומות, בכף היד, בחוכמת הגוף, במזלות ובהשפעת הכוכבים, במרכזי האנרגיה ובדופק. חקור את האמונות, את העקרונות, את התנאים שהוא מציב לעצמו, חקור את הגבולות והמגבלות שלו לעצמו.

4. הבין - להבין את עצם העניין.
בשלב הזה המטופל עומד להבין משהו על עצמו. ההבנה תגיע דרך מעשה, מדיטציה, דמיון מודרך, דיקור, מגע, ריחות, צבעים, צלילים, ציור, כתיבה יצירתית, חלומות. ההבנה תגיע דרך ספר שקרא, מסרט או משיחה עם חבר, ומפעולה פשוטה שהוא רגיל לעשותה (תרופות הוליסטיות).

5. חקק - קבע חוקי משחק חדשים, קבל החלטה.
אם הבנת משהו מהחקירה וההתבוננות, בשלב הזה, צור חוקי משחק חדשים. צור גישה חדשה לחיים, גבש השקפת עולם אחרת, ואמונה התואמת את ההוויה הנוכחית של המטופל שלך.
קבל החלטה על שינוי בהתבסס על חוקי משחק חדשים. בקש מהמטופל לבצע את הפעולות הרגילות בדרך אחרת, בקש מהמטופל להתבונן על הרצון לקבל ועל הרצון לתת שבכל פעולה. קבע חוקים חדשים, שים כוונה נכונה בכל פעולה אנושית פשוטה.

6. חצב - חצוב פנימה בעבר ובעתיד ובאמונות.
בקש מהמטופל לחצוב ולחפור ולהתעמק, להתבונן על ההרגלים החדשים ועל המציאות החדשה שהוא עומד ליצור כתוצאה מהחוקים החדשים ומההחלטה שקיבלתם. בחן את המסורת, את ניסיון החיים שנצבר, בדוק מה קרה במקרים דומים, בדוק אם זה עולה בקנה אחד עם העקרונות והגבולות שאתה והמטופל פועלים במסגרתם. ערוך דמיון מודרך עם המטופל, אפשר לו להתבונן במבט לאחור כמו היה זמן רב לאחר הביצוע ובדוק אם הוא שלם עם ההחלטה שקיבל.

7. צרף - צרף הכל לאסטרטגיה טיפולית ותוכנית לביצוע.
צרף את כל מה שמצאת לכלל אסטרטגיה טיפולית, תוכנית טיפולית מעשית לביצוע. קבע לעצמך דרך ברורה והאמן בתוצאה הצפויה. תדביק באמונה שלך את המטופל.

8. יצר - צור מחויבות לייעוד שלך
צור קשר בין ההחלטה שנתקבלה והמחויבות לייעוד של המטופל, צור מחויבות לתכלית החיים והמטרה הנעלה שממנה נגזרים כל המשימות ויעדי המשנה של המטופל. צור מחויבות להחלטה שקיבלתם.

9. חשב - חשוב על מניע ועל הדורות הבאים
התבונן במחשבות שלך ושל המטופל, התבונן על המניע, של המטופל, שעומד מאחורי ההחלטה, התבונן בכוונה שעומדת בתחילת המעשה, בדוק האם זה הרצון לקבל או הרצון לתת. בדוק את ההשלכות של ביצוע התוכנית על העתיד הקרוב והרחוק. חשוב עם המטופל על הדורות הבאים ועל העולם כולו. אם זה אינו מתקבל נכון, בדוק היכן התקלה.

עלתה בידו - הצליח
לאחר הביצוע, בדוק אם נוצרה מציאות חדשה וטובה יותר עבור המטופל. אם זה הצליח, סימן שפעלתם נכון. אם לאו, התחל מחדש את כל התהליך, או חזור מספר שלבים לאחור, עשה כך עד לשינוי המציאות (לוסקי 2005).


התהליך הטיפולי
במהלך התהליך הטיפולי אתה והמטופל נעים משלב לשלב, חוזרים ומתקדמים, המטופל מבין דבר מתוך דבר. אתה והמטופל מבינים מדבר קטן משהו גדול, אתם מבינים תהליך בגוף דרך תהליך בנפש, אתם מגלים איך התנהגות מדינה שלמה דומה להתנהגות אדם אחד. אתם מבחינים איך הנפש משפיעה על הגוף. אתם מתבוננים על כל אחת משלושים ושתים האינטליגנציות ובוחנים אותן. דע כי כאשר המטופל מתחיל בתהליך ההתבוננות ושואל שאלות, תהליך הקלקול נעצר וממתין להשלמת התהליך הטיפולי. מעגל המטפלים מאורגן כך שהוא מציג בשני צידיו של כל שלב את הצד הנגדי המשלים. ובין שני קצוות של המעגל מופיעים הניגודים המוחלטים (לוסקי 2005). הסדר של מעגל המטפלים הוא מהות העניין. כל תהליך טיפולי כמו כל תהליך אבחון מחייב ביצוע כל עשרת השלבים על פי הסדר שנקבע. כל תהליך אנושי, כמו כל תהליך קבלת החלטות, מחייב מעבר של עשרת השלבים. כל אחד מעשרת השלבים יכול להתבצע בזמן קצר מאוד (שניות) או בזמן ארוך מאוד (שנים) הזמן גמיש ואין לו משמעות. התהליך השלם הוא שיוצר את המשמעות.


כותב המאמר: ד"ר דני לוסקי, יוצר ומפתח שיטת לוסקי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב